Seuranta

Seuranta

                                            Voit ladata halutessasi alla olevan raportin kävijämääristä.

Raportti kävijämääristä

Marika Tervanen 8.5.2025

Marika.Tervanen@sedu.fi

Markkinointiviestintä

Käyttäjämäärien analysoinnin perusteet

  • Käsitteiden selvittäminen

Digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta arvioidaan monien mittareiden avulla, ne auttavat ymmärtämään eri kampanjoiden tehokkuutta ja vaikutusta.

Tuloksellisuuden mittaaminen auttaa optimoimaan kampanjoita ja kohdentamaan resursseja tehokkaasti sekä parantamaan asiakaskokemuksia.

Mittaamisessa on käytettävissä erilaisia analytiikkatyökaluja kuten Google Analytics, Adobe Analytics, Wolkbase jne. ne tarjoavat tietoa käyttäjien käyttäytymisestä ja auttavat tekemään päätöksiä kampanjoiden kehittämiseksi.

Sitouttaminen (engagement rate)

  • Mittaa kuinka aktiivisesti käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa tehdyn sisällön kanssa, esimerkiksi tykkäysten, kommenttien ja jakamisen kautta.

Konversioaste (conversion rate)

  • Kuinka suuri osa kävijöistä suorittaa halutun toimenpiteen esim. ostoksen tekemisen tai uutiskirjeen tilauksen.

Näyttökerrat (impressions)

  • Kertoo kuinka monta kertaa mainos tai julkaisu on näkynyt käyttäjille.

Klikkausprosentti (CTR)

  • Mittaa kuinka moni käyttäjä klikkaa mainosta suhteessa näyttökertoihin.

ROI (Return on Investment)

  • Laskelma, joka kertoo kuinka paljon markkinointiin sijoitettu raha tuottaa takaisin.

Markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen on tärkeää, sillä se auttaa yrityksiä ymmärtämään kuinka hyvin heidän kampanjansa toimivat.

Mittaamisella voidaan selvittää esim. tehokkuuden arviointia, resurssien optimointia, ymmärtämään kohderyhmiä, kehittymistä ja kilpailuedun saavuttamista.


· Analysointityökalun esittely

Google Analytics 4

Esittely: Käsittelee digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuuden arviointia ja analysointia. Google Analytics tarjoaa ohjeita, miten käyttäjämääriä voidaan analysoida ja miten eri mittareita kuten sitoutumisasteen näyttökerrat, klikkausprosentti ja ROI, voidaan hyödyntää markkinoinnin mittaamisessa.

Tämä uusin versio on suositusta Google Analytics: ta ja tätä käytetään sivustojen kävijämäärien datan keräämiseen ja analysointiin.

Google Analytics on maksuton ja se on monipuolinen. Saatujen tietotoja voidaan hyödyntää yritysten mainonnassa ja niiden kehittämisessä, kun tiedetään mistä kävijät sivustoille tulevat.

Google Analyticsin hyviä puolia ovat myös, että se on yhteensopiva muiden Googlen palvelujen kanssa ja silloin tiedon siirto on saumatonta.

Analytiikka on tiedon keräämistä ja tulkitsemista, tällä yritys voi ymmärtää asiakkaidensa käyttäytymistä. Yritykset voivat parantaa tuotteita, palveluitansa ja verkkosivujansa. Yritys voi tehdä tietoon perustuvia päätöksiä.

Ominaisuudet: Google Analytics hyödyntää koneoppimista ja tekoälyä tarjotakseen arvokasta tietoa sovelluksen omistajalle.

Aikaisempaan versioon nähden Analytics 4 mahdollistaa sovelluksen analytiikan seuraamisen sivuston analytiikan rinnalla.

Google Analytics mittaa eri tapahtumia kuten sivulatauksia, skrollausta, klikkauksia ja videoiden katseluita ja tekee raportteja näiden pohjalta.

Kauhavan lukion kotisivujen sekä sosiaalisen median kanavien kuten TiKTokin, Facebookin ja Instagramin seuraamisessa Google Analytics auttaa arvioimaan tuloksia seuraavasti:

Käyttäjäliikenteen seuranta, eli mistä kanavista käyttäjät tulevat kotisivuille, voimme myös voi nähdä mitkä somejulkaisut ja sisällöt kiinnostavat eniten.

Konversion mittaus, eli kuinka moni käyttäjä suorittaa halutun toimenpiteen kuten lomakkeen latauksen.

Sitouttamisen analysointi, voimme mitata vuorovaikutusta sivustolla, tai sivustolla vietettyä aikaa ja klikkausprosentteja.

Sosiaalisen median vaikutuksen arvioinnissa voidaan analysoida kuinka mainokset tai julkaisut ohjaavat liikennettä kotisivuille. Voidaan vertailla erikanavien tehokkuutta ja optimoida markkinointia oikeisiin kanaviin.

Reaaliaikaisessa seurannassa saadaan raportoinnit, jonka avulla voidaan nähdä kuinka käyttäjät liikkuvat sivustoilla juuri nyt.

Digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen tärkeää, se auttaa optimoimaan yritysten kampanjoita ja kohdentamaan yritysten resurssit tehokkaasti.

Yhteystiedot

Tule käymään

Jylhäntie 14, 62200 Kauhava

Soita meille

040 - 5745460

Viestitä meille

marika.tervanen@edukauhava.fi

© 2025 Kaikki oikeudet pidätetään
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita